از تخفیف 30 درصدی بلیت رجاء تا ابهام درزوج و فرد شدن جاده چالوس

شرکت حمل و نقل ریلی رجاء از روز جاری تا پایان ماه مبارک رمضان، برای مسافرانی که قصد سفر به مشهد مقدس و شمال کشور را دارند در برخی قطارها بهای بلیت را تا 30درصد تخفیف می‌دهد.

مدیر بازرگانی و برنامه‌ریزی قطارهای شرکت رجاء با اعلام این خبر افزود: «تا پایان ماه مبارک رمضان در مسیر مشهد مقدس برای مسافرانی که قصد سفر با قطارهای معمولی صندلی ( قطارهای شماره 350 و 351 )، دو طبقه صبا ( قطارهای شماره‌ 382 و 383 )، تندروی پردیس ( قطارهای شماره 374، 375، 376 و 377 ) و قطار سبز ( با شماره 338 و 339 ) داشته باشند بهای بلیت تا 30 درصد تخفیف ارائه می‌شود.»

«علیرضا سلیمانی»، گفت: «برای مسافرانی که با قطار پارسی تهران-گرگان و بالعکس ( قطارهای شماره 222 و 223 ) به شمال کشور سفر می‌کنند نیز تخفیف بهای بلیت تا 30 درصد در نظر گرفته شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «مسافران گرامی برای برخورداری از تخفیفات ارائه شده، علاوه بر مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور، می‌توانند به روش‌های اینترنتی و سامانه «هم‌قطار» ( فروش موبایلی بلیت قطار )، بلیت‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.»

ابهام در زوج و فرد کردن جاده چالوش

طرح زوج و فرد کردن جاده چالوس که اولین بار از سوی پلیس راهور ناجا اعلام شد واکنش‌های ناخوشایندی به دنبال داشت. به طوری که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهار نظرهای مبنی بر این موضوع موضع گرفته و وظیفه پلیس راهور ناجا را فقط در حد راهنمایی و رانندگی دانستند. دریغ از این‌که کارشناسان راهی و امنیتی می‌توانند در مورد ظرفیت پذیرش جاده برای تردد در این مسیر اظهار نظر کنند. فرمانده پلیس راه کشور می‌گوید این موضوع هنوز در دست بررسی است.

«عزیز اکبریان»، با بیان این‌که راهنمایی و رانندگی همه کاره کشور نیست اذعان داشت: « طرح زوج و فرد کردن جاده چالوس غیرکارشناسی است چرا که این موضوع بار امنیتی دارد و مردم 300 روستا در این محور زندگی می‌کنند. بنابراین نمایندگان استان البرز و مازندران به شما چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

از تخفیف 30 درصدی بلیت رجاء تا ابهام درزوج و فرد شدن جاده چالوس - تصویر 1

پیش از این هم سردار مومنی رئیس پلیس راه کشور گفته بود بیش از 20میلیون جمعیت درشمال و جنوب البرززندگی می‌کنند که برای رفت و آمد یک مسیر رفت و برگشت جدا ندارند. در اوج ترددها در جاده چالوس تردد خود اهالی شمال کشور نیز با اختلال روبرو می‌شود. درخواستی را به دولت ارسال کردیم تا طرح‌های نیمه تمام در جاده‌های هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین- رشت راهر چه سریعتر به پایان برسانند.

اما در نهایت یکی از مهم‌ترین انتقادهای اهالی البرز این بود که بسیاری از خودروها مردم را در این مسیر جابجا می‌کنند و این اقدام منجر به رکود کاری‌اشان می‌شود.

«سردار محمد رضا مهماندار»، در گفت و گو با CHN،‌ با بیان این‌که اجرایی کردن این موضوع به این سرعت انجام نمی‌شود اذعان داشت: « با توجه به بعد اقتصادی و اجتماعی تصمیم‌گیری و اجرایی کردن این موضوع به سرعت انجام نمی‌شود.»

او در ادامه با اشاره به این‌که اگر آزادراه تهران ـ شمال را‌ه‌اندازی شود همه مشکلات مربوط به تردد وسایل نقلیه و ترافیک تا حدود زیادی رفع می‌شود خاطرنشان کرد: « هنوز هیچی معلوم نیست و اجرایی کردن زوج و فرد در این جاده بسیار مشکل است.»

به گفته او، اجرایی کردن این طرح در حال بررسی است.

توقف فرودگاه‌سازی؛ پیش به سوی ارتقای کیفیت

از زمانی که یکی از مسئولان دولت دهم اعلام کرداز بین 57 فرودگاه ایران فقط چهار فرودگاه (تهران، مشهد، شیراز و تبریز)، فعال بوده و مابقی فرودگاهها زیان‌ده هستند هرچند انتقادات بسیاری به این خبر که گویا محرمانه بود شد اما در نهایت کارشناسان و تحلیلگران صنعت حمل و نقل علت این زیان‌ده بودن فرودگاهها را ضروری نبودن ساخت و فعالیت‌ آنها در استانها و شهرستانهای مختلف دانستند. هرچند رسولی‌نژاد از مدیران شرکت فرودگاهها در دولت دهم با فرودگاه‌سازی مخالف بود اما گویا از پس فشارهای سیاسی برنیامد. اینک مدیرجدید شرکت فرودگاهها پس از قبول مسئولیت یکی از اولین‌ و مهمترین برنامه‌هایش را جلوگیری از فرودگاه سازی عنوان کرد.

اگرچه معلوم نیست که این هدفگذاری تا چه اندازه‌ای جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت اما بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران امیدوارند که فرودگاه‌سازی متوقف و در نهایت بودجه مملکت برای توسعه زیرساختهای مهمتری هزینه شود.

همه این سخنان در شرایطی اتفاق می‌افتد که برخی اعضای کمیسیون عمران تمایل زیادی به فرودگاه‌سازی نشان می‌دهند از جمله این‌که «محمدحسین فرهنگی»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به CHN،‌گفت: «با توجه به اهمیت افزایش ناوگان هوایی کشور و تجهیز فرودگاه‌ها به امکانات ضروری، نیازمند طراحی و اجرای برنامه‌هایی هستیم تا با مشارکت دیگر دستگاه‌های کشور در امر فرودگاه‌سازی و تقویت ناوگان، قدم‌های مثبتی برداشته شود.»

وی در ادامه اظهار داشت: «مدیران ارزیابی مثبتی نسبت به احداث فرودگاه جدید داشته باشند چراکه در صورت تحقق، گام‌های اساسی برای ورود ناوگان جدید به کشور نیز برداشته شده و به مرور شاهد اتفاقات مطلوب‌تری در عرصه حمل‌ونقل هوایی به‌ویژه در بخش فرودگاهی و ارائه خدمات به مسافران خواهیم بود.»

طبق این گزارش، هرچند که او به تجهیز فرودگاهها و همچنین دارا بودن آنها به توجیه فنی و اقتصادی تاکید دارد اما همچنان بر ساخت فرودگاههای جدید، تاکید کرده است.

برخلاف نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به گفته کارشناسان صنعت حمل نقل هوایی خود یکی از فاکتورهای فرودگاه‌سازی بی‌رویه هستند گویا فرودگاه‌سازی بیشتر به خاطر اصرارهای اجتماعی شکل گرفته نه به خاطرر دنبال کردن اهداف توسعه‌ای.

"علیرضا بهیرایی" از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی به CHN، می‌گوید: « «یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات حوزه هوایی فرودگاه سازی بی‌‌رویه است.»

او نیز معتقد است: «قبل از این‌که به فکر ساخت و احداث فرودگاههای جدید باشیم بهتر است فرودگاههای فعلی را تجهیز و کیفیت آنها را ارتقاء دهیم.»

وی ادامه داد: «با توجه به این که فرودگاه‌ها باید از پس هزینه‌های خود برآیند در برخی فرودگاه ها امکاناتی ایجاد شده که مشکلات مالی خود را تا حدودی رفع می کنند. به طور مثال برخی فرودگاه‌ها با اجاره دادن بخشی از فرودگاه به بخش خصوصی در حوزه توسعه هوانوردی عمومی گام‌های مهم و موثری برداشتند. اما این مشکلات فراوان آنها را حل نمی‌کند چراکه فرودگاهها نیازهای مالی خود را از طریق هزینه ـ درآمد تامین می‌کنند و به طور حتم این موضوع نمی تواند تامین‌کننده نیازهای آنها باشد.»

به گفته وی، فرودگاه‌هایی که در شهرستان‌ها ساخته می‌شوند باید توانایی بازاریابی‌داشته باشند و با برنامه‌ریزی فعالیت کنند در غیراین صورت ساخت و ساز فرودگاه‌ها یعنی ریختن پول به آب.

از تخفیف 30 درصدی بلیت رجاء تا ابهام درزوج و فرد شدن جاده چالوس - تصویر 2

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش به فرودگاه نوشهر به عنوان نمونه اشاره کرد و ادامه داد: «فرودگاه نوشهر فقط هفته‌ای سه بار پرواز دارد و به طور حتم این موضوع نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های این فروگاه باشد، در نتیجه برای رفع این مشکل، مسئولان مربوطه تصمیم گرفتند که امکاناتی را برای آموزش خلبانان پروازهای فوق سبک در این فرودگاه ایجاد کنند.»

بهیرایی اضافه کرد: «برنامه ریزی ساخت فرودگاه‌ها باید براساس توسعه باشد نه ارتباطات سیاسی و دوستانه.»

دانشکده‌های کپی شده

امروزه کپی کردن نامها و یا منابع در ایران امری غیرعادی نیست.چراکه به گفته بسیاری از کارشناسان در هیچ مواردی ، البته در ایران قانونی به اسم قوانین کپی رایت وجود ندارد. جالب این که همه مدل کپی کردن دیده بودیم جز کپی کردن نام یک مرکز آموزشی آنهم توسط یک دانشکده. اما این سرنوشتی است که مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی به آن دچار شده و گویا توقعات چاره‌اندیشی از سوی سازمان هواپیمایی کشور هم رویایی بیش نیست.

به گزارش CHN،‌ ظاهراْ کپی کردن دامنگیر مرکز آموزش خدمات و فنون هوانوردی شده آنهم توسط دو دانشگاه. وجالب‌تر این‌که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی این موضوع را نادیده انگاشته و برای اعتراض به این کپی‌برداری هیچ گونه اقدامی نکرده است.

«رحیم کاشف علی‌پور»، قائم مقام مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور در گفت و گو با CHN،‌ با بیان این‌که بیش از دو سال از کپی کردن مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی توسط دو دانشکده می‌گذرد اما تا به امروز سازمان هواپیمایی کشور اقدامی انجام نداده است اذعان داشت: « دانشکده مرکز علمی ـ کاربردی فنون و خدمات هوایی سماء پران نام مرکز آموزش را بر روی این دانشکده گذاشته و با اضافه کردن سماء‌پران خواسته تا راه فراری برای متهم نشدن داشته باشد و جالب این‌که بیشتر دانشجویان و دیگران این دانشکده را با مرکز آموزش اشتباه می‌گیرند.»

وی اضافه کرد: « همچنین دانشکده علمی ـ کاربردی در مشهد هرساله نام خود را در دفترچه ورود به دانشگاه‌ها ثبت می‌کند و دانشجو می‌پذیرد این در حالی است که بارها به او به صورت شفاهی و کتبی این موضوع را یادآوری کردیم اما متاسفانه این تذکرات مانع از این نشد که این دانشکده نام خود را تغییر دهد.»

کاشف در پاسخ به این سوال که تا به امروز چه اقدامات حقوقی در این خصوص انجام دادید اذعان داشت: «نامه‌ای برای این دو دانشکده ارسال کردیم تا نام این دانشکده را اصلاح کنند اما پس از این‌که این نامه به مرحله اجرایی توسط آنها نرسید لذا برای سازمان هواپیمایی کشوری نیز نامه‌ای ارسال کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم که تا به امروز سازمان هواپیمایی این موضوع را پی‌گیری نکرده است.»

به گفته او، نامه ارسال شده توسط سازمان هواپیمایی و مرکز علمی ـ کاربردی پاس‌کاری شد اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که مرکز فنون زیر مجموعه شرکت فرودگاههاست این شرکت چه اقداماتی در این خصوص انجام دادند پاسخ داد: « مرکز فنون مستقل بوده و برای ارسال نامه محدودیتی ندارد اما در این خصوص شرکت فرودگاهها را دخیل نکردیم چرا که از لحاظ اداری و حقوقی ارسال نامه توسط مرکز فنون یا شرکت فرودگاهها هیچ فرقی با هم ندارند. ضمن این‌که به علت مشغله فراوان ارسال نامه و پی‌گیری آن توسط شرکت فرودگاهها به سختی انجام می‌شود.»

قائم مقام مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور در ادامه سخنانش گفت: « هنوز این دو ارگان(سازمان هواپیمایی و مرکز علمی ـ کاربردی ) برای این کپی‌برداری کاری نکردند و ما نمی‌توانیم شکایت خود را جی دیگری ببریم چراکه مرجع پی‌گیری این موضوع سازمان هواپیمایی کشوری است که تاکنون هیچ گونه پی‌گیری انجام نداده است.»

او اضافه کرد: « بیش از سه سال از این کپی‌برداری می‌گذرد و ما هم آخرین نامه‌ای که به سازمان هواپیمایی کشور دادیم 8 ماه تا یکسال گذشته بوده آنهم بدون این‌که نیجه‌ای داشته باشد.»

از تخفیف 30 درصدی بلیت رجاء تا ابهام درزوج و فرد شدن جاده چالوس - تصویر 3

به گزارش CHN،‌ به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری به کلی فراموش کرده که مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی روزی زیرمجموعه‌اش بوده و حالا که این مرکز جزو زیر مجموعه‌های شرکت فرودگاههاست دلیل بر نمی‌شود نقش نطارتی خود را به فراموشی بسپارد. جالب این‌که پیش از این مقام عالی وزارت راه و شهرسازی دستور مستقیم برای ساماندهی وضعیت این مرکز را اعلام کرده بود.

به عبارتی در اواخر آبان ماه سال گذشته (1392)، گزارشی در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مرکز آموزش عالی صنعت هوانوردی قرار گرفت که به دنبال آن کارشناسان و اساتید این مرکز به قائم مقام هوانوردی (آقای نوریان)، گزارشاتی ارائه دادند که این گزارشات به سمع و نظر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی رسید.و آقای آخوندی دستور مستثقیم برای ساماندهی وضعیت این مرکز اعلام کردند.این در حالی است که بسیاری از کارشناسان هم با آقای جهانگیری رئیس سازمان هواپیمایی کشور مذاکره کرده و ایشان هم نامه ای در این خصوص به وزیر راه وشهرسازی ارائه کردند.در نتیجه قرار بر این شد تا مرکز آموزش عالی به زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشور بازگردد. اما گویا همه این‌ها دستورات فقط شعاری بود که گذشت مثل همه آن‌چه که مسئولان دولت قبل گفتند و اجرا نکردند. »

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه