بدون همکاری بخش خصوصی و دولتی گردشگری توسعه نخواهد یافت

- گردشگری - اولین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو امروز صبح در رامسر با حضور معاون دبیرکل اتاق اکو، سفرایی از کشورهای عضو اکو، استاندار مازندران، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس میراث فرهنگی استان مازندران در هتل رامسر برگزار شد.

«هریانی» معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو یکی از سخنرانان این کنفرانس بود که گفت: «افتخار بزرگی است که امروز می بینم اولین همایش نمایشگاه اکو در بخش توریسم گردشگری سلامت اینجا در این شهر زیبای رامسر در حال برگزاری است. این شهر نامش را در تاریخ ثبت کرده است هنگامی که 43 سال پیش در سال 1971 کنوانسیون تالاب رامسر توسط سازمان ها بین المللی در این شهر زیبا تشکیل شده و من مطمئنم شهر رامسر با پذیرایی این همایش نقش بیشتری در توسعه انسانی ایفا خواهد کرد.»

او افزود: «همانگونه که مستحضرید، سازمان اکو به عنوان یک مکانیسم بین الدولی در تلاش است تا به تمامی اهداف توسعه پایدار میان کشورهای عضو از طریق افزایش همکاری و اجرای پروژه های مشترک اقتصادی و اجتماعی دست یابد تا از این طریق از قابلیت های بین المللی و میان دولی خود به نحو احسن استفاده کنند. اکو تنها مکانی است که از طریق آن کشورهای عضو می توانند بر جوامع خود تکیه کنند و از امتیازات تلاش‌های جمعی بهره بگیرند.»

به گفته هریانی، توسعه گردشگری سلامت به عنوان بخش تخصصی حوزه توریسم یکی از بخشهای تقریبا جدی همکاری را که توسط اکو و اتاق بازرگانی اکو در سالهای اخیرنهاده شده بوجود آورده است. ایده برگزاری این کنفرانس در دو جلسه اخیر هماهنگی اکو درباره گردشگری سلامت که در سال 2013 در مشهد و در 24 اُمین شورای برنامه ریزی منطقه ای مطرح شد و توسط شورای اکو تصویب شد. خبر خوبی است که در این فرصت کوتاه این ایده اجرایی و این همایش برگزار شد در شهر زیبای رامسر و امیدوارم ما بتوانیم از مزایای آن برای ارتقاء منطقه خود و صنعت گردشگری استفاده کنیم. این همایش _ نمایشگاه به دنبال بررسی جنبه های صنعت گردشگری سلامت را می توان به عنوان یک پدیده میان رشته ای است که متشکل از چندین ویژگی پزشکی و سلامتی و نیز صنعت توریسم است.

در این بخش ، زنجیره ای از خدمات و تسهیلات است که باید به کار برده شوند. این موارد باید مدیریت شود تا بتوان بهترین خدمات را ارائه داد و مشتریانی را که به سختی قانع می شوند جذب کرد. این خدمات باید به بخشهایی همچون بیمارستانها، سازمانهای دولتی، سفارتخانه ها ، آژانسهای گردشگری،سازمانهای حمل و نقل، خطوط هوایی و هتل ها ارائه شود. منابع انسانی مخرج مشترک تمامی بخشهای فوق الذکر است. افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند باید از آنها حمایت شود. آنها باید آموزش دیده باشند و تا اندازه ای حرفه ای باشند که بتوانند مسئولیت سنگین درمان بیماران را به طور آرام و حرفه ای به عهده بگیرند. در اینجا اهمیت آموزش نیروی انسانی برای این بخش و بهبود ادبیات تئوری مشخص می شوند.

او با تاکید برآنکه زیر ساخت نیز نقشی موازی و مهم در این صنعت ایفا می کند اظهار کرد: « به طور روشن، بیماران و توریست های درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی را انتخاب می کنند که بهترین خدمات و حرفه ای ترین خدمات را ارائه می دهند. بیمارستان ها و مراکز درمانی که برای خدمات رسانی به افراد بومی و محلی ساخته شده اند جذابیتی برای گردشگران سلامت که به دنبال خدمات عالی و راحتی هستند ندارند. خدمات و امکاناتی که برای گردشگران سلامت تعبیه می شوند باید از استانداردهای ویژه ای برخوردار باشند و این استانداردها از استانداردهای عادی و معمولی بیمارستان ها و مراکز درمانی باید بیشتر باشند.»

معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو تصریح کرد: «دولت و بخش عمومی نیز نقش بسزایی در شکوفایی این صنعت بازی می کنند. بدون حمایت دولت، موفقیت برای این کسب و کار غیر قابل تصور است دولتها باید نقشی چند جانبه در توسعه این بخش از جمله در ارائه تسهیلات حقوقی و اداری، حمایت عالی، تسهیلات مسافرتی و رویدادی، سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی ایفا کنند. در واقع گردشگری و صنعت گردشگری سلامت به طور خاص نیازمند همکاری ویژه و قابل اعتنا و همبستگی میان بخش خصوصی و بخش عمومی (دولتی) است.»

او ادامه داد: «موضوع دیگر در خصوص گردشگری سلامت،آشنایی با بهترین امکانات گردشگری در این حوزه می باشد. ترتیب دادن بازدیدها از امکانات و مراکز گردشگری سلامت و بیمارستانهای شناخته شده جهان از جمله هتل. بیمارستان یک ضرورت و نیاز برای شناخت بهتر ابعاد پیچیده این صنعت می باشد. در همین راستا افراد این صنعت می بایستی بازدیدهای میدانی از تاسیسات شناخته شده جهانی برای درک صحیح از این کار انجام دهند.»

هریانی خاطرنشان کرد: «یک راهبرد مستمر گردشگری سلامت می بایستی در برگیرنده خدمات پس از ترخیص از بیمارستان هم باشد. بیمارانی که عمل های حساس انجام داده اند نیازمند مراقبت های پس از عمل می باشند که لازم است دسترسی سریع و سهل به امکانات پزشکی داشته باشد. هرگونه تاخیر یا عدم کارکرد صحیح در ارائه خدمات بهداشتی درمانی می تواند منتج به خسارات جبران ناپذیر ی برای بیمار باشد و همینطور به طور جبران ناپذیری به این صنعت صدمه بزند. این واقعیت همچنین این نکته است که برای داشتن گردشگری سلامت نوید بخش می بایستی ابتدا فهمی درست از اهداف این صنعت در تمام ابعاد و ثانیا راهبرد توسعه جامع با نگاهی پیشرو در این صنعت داشته باشیم.»

او در انتها مجددا تاکید کرد: «اهمیت همکاری بخش خصوصی و دولتی و هماهنگی در این صنعت به گونه ایست که بدون آن هیچ هدفی محقق نخواهد شد.»

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه