خط‌کش بلاتکلیفی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بر سر مسافران

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که بعدها این نام توسط مسئولان صنعت هوانوردی به واقعی شدن نرخ‌ها تغییر یافت این روزها برای خود به بازار سیاهی تبدیل شده که ماهی گرفتن از این آب گل‌آلود و سوء استفاده از آن برای برخی آژانسداران راحت تر شده است.

به گزارش CHN، مسئولان معتقد بودند که نرخ های تکلیفی بلیت منجر به کاهش خدمات شرکتهای هواپیمایی شده اما گویا از خاطر بردند که ایجاد رقابت برای ایرلاین‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد ساختار صحیح در این صنعت است. همچنین ناوگان تکیده صنعت هوانوردی ایران چقدر شرایط رقابت دارد که بتواند سری توی سرها دربیاورد. آن هم در شرایطی که ابهامات قوانین جدید تبیین شده در سازمان هواپیمایی کشور برای فعالان و کارشناسان این صنعت همچنان به قوت خود باقی است و در این میان برخی با سوء استفاده این اقدام دولت را هم اگر وجه خوشایندی داشته باشد تخریب می‌کنند.

از زمان دولت دهم قرار بر این بود تا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به بوته آزمایش گذاشته شود اما این موضوع اجرایی نشد تا این‌که سکان را به دولت یازدهم تفویض کردند اما بازهم آزاد کردن نرخ بلیت فقط در حد شعار و سوء استفاده برخی آژانسداران باقی ماند در این میان با به وجود آمدن بازار سیاه فقط این مسافران بودند که تاوان به اصطلاح واقعی شدن را می پرداختند اگرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل و گردشگری با افزایش نرخ و یا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چندان از میزان مسافران هوایی کاسته نشد.

اینک با نزدیک شدن به نوروز 94 نگرانی مسافران از یک سو و سوء استفاده برخی از سوی دیگر تجریه های ناخوشایندی را به ارمغان خواهد داشت.«مجتبی احمدی»، دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با CHN، با اشاره به این که مسئولان هنوز در خصوص آزادسازی یا همان متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما به نتیجه واحدی نرسیدند ابراز کرد: « اگرتا پیش از نوروز سال جاری متولیان و مسئولان به نتیجه واحدی در راستای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نرسند به زودی شاهد یک لجام گسیختگی در صنعت حمل و نقل هوایی و به تبع آن گردشگری و سفر خواهیم بود.»

وی در ادامه با اشاره ��ه این که مقامات قضایی فقط فعالیت تعداد کمی از آژانسداران و سوء استفاده گران را می توانند محدود کنند ادامه داد: « به نظر می رسد سازمان هواپیمایی کشوری باید برای رفع ابهامات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدامات و نظارتهای لازم را در سر لوحه برنامه خود داشته باشد. از آن جمله این که باید زودتر تکلیف شرکتهای هواپیمایی را در این خصوص روشن کرده و به آژانس هایی که دارای مجوز بند الف هستند مجوز پرواز اختصاص یابد. لذا اگر سازماان هواپیمایی در این خصوص اقدام کند اولین گام را برای ساماندهی وضعیت صنعت هوانوردی برداشته است.

او همچنین با انتقاد از این که باید کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص نقش پررنگی داشته باشند ابراز کرد: « در خصوص وضعیت و بلاتکلیفی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کمیسیون عمران تا به امروز هیچ واکنشی نشان نداده است در حالی که بهتر است در این خصوص کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شده و در این خصوص تصمیماتی اتخاذ کنند.»

به گفته احمدی، یکی از مهمترین مشکلاتی که در ایام نوروز گریبانگیر مسافران شده و منجر به ایجاد بازار سیاه می شود فروش بلیت توسط برخی سایتهای ناشناخته و یا بدون مجوز است.

دبیر گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد: «به علت نبود نظارت دقیق از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بسیاری از سایت ها و کسانی که در خصوص بازاریابی اینترنتی سر رشته ندارند با داشتن امتیاز اقدام به فروش بلیت هواپیما کرده و منجر به پدید آمدن بازار سیاه و گران شدن بلیت ها می شوند.»

به گزارش CHN، هر ساله با نزدیک شدن به نوروز حاشیه ها ی صنعت حمل و نقل بالاخص صنعت هوانوردی افزایش می یابد و گویا آن گونه که مشهود است تعلیق مجوزهای برخی آژانسداران هم چندان راهکار مناسب و راهگشای مشکلات این صنعت نبوده است.

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه