خلبان بیکار نداریم؛ واقعیت یا توهم!؟

ـ گروه حمل و نقل ـ سالهای گذشته یکی از مهمترین دغدغه های دانش پژوهان صنعت هوانوردی کشور نحوه قبول و پرداخت شهریه های سنگین مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی بود. بماند این که در یک صبح دل انگیز به دنبال واقعی شدن نرخ بنزین مرکز فنون هم برای درآمد زایی مجبور به افزایش شهریه ها شد اما همه این مشکلات از یک سو و جذب نشدن دانش آموختگان در این صنعت از سوی دیگر نشان از مشکلات بی حد و حصر ناوگان هوایی ایران داشت. اینک در میان این مشکلات روزنه ای بازشده و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری سازی مخالف زده و می گویند خلبان مازاد و بیکار نداریم.

چندی پیش محمدرضا کاظمی‌پور مدیرکل دفتر گواهینامه‌ها، امتحانات وامور پزشکی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه خلبان بیکار ومازاد در کشور نداریم، گفته بود: در حال حاضر چیزی حدود 500 الی 700 کمک خلبان در صف ورود به بازار کار هستند که در صورت ورود هواپیماهای جدید برای تمام این افراد فرصت شغلی به وجود می آید. طبق این گزارش، وی تاکید کرده بود با لغو تحریم‌ها و ورود هواپیماهای جدید نه تنها برای تمام نیروهایی که در حال حاضر بیکار هستند فرصت شغلی به وجود می‌آید بلکه حتی با کمبود نیروی کار هم مواجه می‌شویم. به گفته او، در حال حاضر 700 خلبان در خطوط هوایی کشورمان مشغول به کار هستند و خلبان بیکار و مازاد هم نداریم بنابراین با ورود ناوگان جدید با کمبود خلبان مواجه خواهیم شد. همچنین در حال حاضر چیزی حدود 650 کمک خلبان هم در خطوط داخلی مشغول به کار هستند که با ورود هواپیماهای جدید برای تمام کمک خلبان‌ها فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش CHN، جذب نشدن خلبانان به علت مشکلی چون تحریم ها مسئله و بحثی متفاوت تر از وجود کم و کاستی های ناوگان هوانوردی است که گویا مسئولان صلاح دیدند این مشکلات را با هم ادغام کنند و به این نتیجه برسند که نیروی خلبان بیکار نداریم و اگر هم هر چی بیکار هست برای وجود تحریم هاست.

به هر حال راهکاری است که از مدتها پیش به ذهن کارشناسان ارشد این حوزه نیامده بود و چقدر خوشایند که امروز مسئولان به نتیجه حائز اهمیتی رسیدند. علی افخم از فارغ التحصیلان این رشته که گویا در صنعت هوانوردی نیز فعالیت دارد معتقد است هیچ آمار دقیقی از خلبانان بیکار وجود ندارد. به گفته او، آخرین آزمونی که برای به کارگیری خلبانان برگزار شد سال گذشته (1393)، توسط شرکت هواپیمایی ارم بود و از پارسال تا به امروز خبری از استخدام های جدید نیست. او در پاسخ به این سوال که به چه شکلی این آزمون ها برگزار می شود اذعان داشت: سالانه شرکتهای هواپیمایی طبق فاکتورهای مورد نظر اعلام نیاز می کنند که در نهایت تعدادی حدود 400 نفر به این آزمونها راه یافته و از میان آنها 3 یا 4 نفر انتخاب می شوند.

بیکاری خلبانان تا 2000 نفر؟

چند سال قبل بود که گلایه خلبانان از میزان حقوق و دریافت‌شان در حوزه هواپیمایی خبرساز شد؛ موضوعی که موجب خروج برخی از متخصصان این صنعت از کشور و جذب آنها در شرکت‌های هواپیمایی خارجی به خصوص در کشورهای عربی شد. گرچه طی سال‌های اخیر همواره گلایه‌هایی از این دست توسط سایر مشاغل هم مطرح شده و می‌شود اما حساسیت شغل خلبانان به ویژه فعالیت در ناوگان هوایی فرسوده ایران که متوسط عمر آن بیش از 20 سال است، اهمیت این موضوع را افزایش می‌دهد. اما حالا صحبت از میزان حقوق و دستمزد نیست، موضوع این بار بر سر معضلی است که اقتصاد کشور را در خود گرفتار کرده است؛ بیکاری.

سال گذشته بود که «کاپیتان شهبازی» در اظهاراتی از وجود 1500 خلبان بیکار در کشور خبر داد، برآوردی که نه برمبنای آمارهای رسمی که به گفته او بر اساس وضعیت دانش‌آموختگان خلبانی است که هر‌ساله مدارک خود را از سازمان هواپیمایی دریافت می‌کنند. او چند ماه قبل اما برآوردهای خود از تعداد بیکاران در این حوزه را افزایش داد و اعلام کرد هم‌اکنون دو هزار خلبان در کشور بیکار یا خانه‌نشین هستند. گرچه درستی برآوردهای آماری اعلام‌شده مورد ابهام است اما آنچه را که نمی‌توان تکذیب کرد، وجود چنین معضلی در صنعت هوایی کشور همچون سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی است.

در حالی سایه بیکاری روی سر مردان بلند‌پرواز صنعت هواپیمایی کشور رسیده که بنابر گفته‌های مسئولان سازمان هواپیمایی حدود 10 درصد خلبانان کشور را غیرایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. یعنی ظرفیتی معادل 90 درصد در اختیار خلبانان داخلی قرار دارد. گروهی که سالانه بر جمع آنها اضافه می‌شود.

در این بین هم زمینگیر شدن بخشی از ناوگان هواپیمایی به دلیل فرسودگی و نداشتن قطعات و تجهیزات لازم، مزید بر علت شده تا عده بیشتری از بازار کار در این صنعت بازبمانند. فعالان صنعت هوایی معتقدند گره این مشکل باز نمی‌شود مگر با ورود ناوگان جدید به کشور، تا شاید شرکت‌ها با افزایش تعداد هواپیماهایشان، به فکر جذب نیروهای بیشتر بیفتند. حالا هم تمام نگاهشان به تحریم‌ها معطوف است؛ فرصتی که می‌تواند جان تازه‌ای در پیکر فرسوده صنعت هواپیمایی بدمد. ورود قطعات از یک سو و خرید ناوگان هوایی جدید از سوی دیگر، تنها راه پیش روست. شاید به این ترتیب آرزوی کودکی آنهایی که به‌رغم گذراندن سختی‌های اولیه، هنوز به پرواز می‌اندیشند، به واقعیت تبدیل شود. البته همه اینها در صورتی است که شرکت‌های هواپیمایی توان مالی خرید قطعات، هواپیما یا حتی اجاره ناوگان هوایی جدید را داشته باشند. شرکت‌هایی که بسیاری از آنها دخل و خرج‌شان چندان با هم نمی‌خواند.

آمار بیکاری در صنعت هوایی دو هزار نفر باشد یا یک هزار نفر یا حتی 500 نفر؛ همه و همه نشان از ساز ناکوک ساختاری دارد که نیروهایی را تربیت می‌کند بدون آنکه فکری برای اشتغال‌شان کرده باشد. این فقط حال و روز صنعت هواپیمایی نیست؛ بیکاری برای حدود 2/1 میلیون نفر از همان لحظه خروج از دانشگاه آغاز شده است. جمعیت 2/1 میلیون‌نفریی که با اهداف و انگیزه‌های مختلف راه تحصیل را در پیش گرفتند اما بعد از پایان آن، گرفتار خانه‌نشینی شدند.

برای رفع مشکلات خلبانان ، راه حل کوتاه مدت ایرلاین ها چیست؟

اما ایرلاین ها در شرایط فعلی چگونه نیروی پروازی خود را تامین می کنند؟ با این ناوگان فرسوده و نیز نیروهایی که در صورت به کار گرفته شدن نیاز به هزینه برای کلاس های کارآموزی دارند، راه حل ایرلاین های درگیر با مشکلات اقتصادی چیست؟

حسن شیخی یکی از این خلبان های بیکار است که می گوید: در حال حاضر حدود 18 ایرلاین فعال داریم. از این تعداد هر یک چیزی حدود 10 فروند هواپیما، کمی بیشتر و یا کمتر دارند. این ایرلاین ها به دلیل مشکلات مالی و عدم توانایی در برگزاری کلاس های کارآموزی برای جذب خلبان های تازه کار از خلبان های قدیمی استفاده می کنند. زیرا ترجیح می دهند به همین وضعیت ادامه دهند تا زمانی که ناچار به جذب نیرو شوند. از سوی دیگر هستند خلبان هایی که مثلا 20 سال در نیروی هوایی پرواز کرده اند و جذب ایرلاین ها می شوند لذا مدت زمان طولانی را نیز در این بخش فعالیت می کنند، تمامی این موارد فرصت را از خلبان های جوان می گیرد.

بنابراین راه حل کوتاه مدتی که ایرلاین ها برای حل مشکل تامین نیروی پروازی خود در نظر می گیرند، در واقع راه حلی است که در طولانی مدت مسئله بیکاری خلبان های تازه نفس را تشدید می کند.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه