طرح LEZ برای تردد خودروهای لوکس و مدل بالا

ـ شهر ـ با گذشت یک دهه ازاجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران به منظور باز کردن گره کور ترافیک پایتخت و کاستن از آلودگی هوا، برخی متولیان شهرداری تهران معتقدند که این طرح نتوانسته به اهداف تعیین شده خود برسد. به همین سبب طرح جایگزینی در شهرداری تهران تهیه و در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده که بر اساس آن خودروها بر مبنای میزان آلایندگی‌شان اجازه تردد در محدوده تعیین شده به عنوان محدود طرح ترافیک را دارند.

این طرح با عنوان طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) قرار بود از ابتدای آبان ماه سال اجرایی شود.اما نتیجه جلسه دیروز کمسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر نشان از به تعویق افتادن این طرح دارد.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهردر گفت‌وگو با «روزنامه اعتماد» در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه در مورد اجرایی شدن طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) می‌گوید: این طرح درجلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا در مورد این طرح تحقیق‌های تکمیلی‌تری انجام شود و دوباره این گزارش به شورا ارایه شود. وی با ذکر اینکه این جلسه با حضور نمایندگانی از سازمان حمل‌و نقل و ترافیک و دستگاه‌های ذیصلاح تشکیل شده بود در مورد دلایل مخالفت شورا با اجرای این طرح در وضعیت کنونی می‌گوید: یکی از دلایل ما این است که هنوز پلیس راهور با اجرای این طرح موافقت نکرده است. آنها در مورد نحوه معاینه خودروها و واقعی بودن گزارش‌های آلایندگی خودروها حساسیت دارند که البته از دید ما هم درست است. وی در مورد دیگر دلایل شورا نیزمی گوید: از سویی هنوز برای اعضای کمیسیون جا نیفتاده که این طرح تا چه حد تردد خودروها را محدود خواهد کرد، چرا که با اجرای این طرح به نظر می‌رسد خیلی از خودروهای کنونی نمی‌توانند در سطح شهر تردد داشته باشند. به بیانی بیشتر، خودروهای لوکس و مدل بالا می‌توانند در شهر تردد کنند درحالی که خیلی از خودروهای تهران، خودروهای فرسوده یا خودروهایی هستند که نمی‌توانند از این طرح نمره قبولی بگیرند.

دوستی اشاره‌ای هم به وضعیت تاکسی‌ها در این طرح دارد و می‌گوید: با اجرای این طرح درصد زیادی از تاکسی‌های پایتخت عملا قادر به تردد در شهر نخواهند بود که باید دید شهرداری چه طرحی برای جایگزینی آنها خواهد داشت چرا که اگر قرار باشد این تاکسی‌ها تردد نکنند، تهران در بحثحمل و نقل با مشکلی جدی روبه‌رو خواهد شد. وی همچنین به ضعف موجود در مراکز معاینه فنی اشاره کرده و گفت: مساله بعدی بحث معاینه فنی خودروهاست. روزانه یک تا ٥/١ میلیون خودرو به تهران به صورت شناور وارد می‌شوند که معلوم نیست با اجرای این طرح چطور می‌توانند امکان تردد در تهران را داشته باشند. ضمن اینکه مراکز معاینه فنی ما هم باید تجهیزات خود را به‌روز کنند چرا که پلیس راهور معتقد است که گواهی‌های این مراکز چندان قابل استناد نیست و باید تجهیزات آنها به‌روز شود. با این وجود دوستی معتقد است که پلیس راهور در اجرای طرح زوج و فرد موفق بوده است. بدین معنا که با کنترل الکترونیکی و نصب دوربین در مبادی ورودی طرح زوج و فرد؛ به خوبی از عهده کنترل رانندگان بدون آرم طرح ترافیک برآمده است و ٨٥ تا ٩٠ درصد در این امر موفق بوده است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه