طرز تهیه سوپ شیر/برای باز کردن روزه، سوپ شیر گزینه مناسبی است


طرز تهیه سوپ شیر/برای باز کردن روزه، سوپ شیر گزینه مناسبی است


 


خوردن غذاهای گرم و سبک برای شروع افطار از بهترین عادت های غذایی است؛ غذاهایی مانند یک کاسه سوپ یا آش سبک و آسان هضم. البته در میان انواع سوپ ها، سوپ شیر جزء بهترین هاست...


به همین دلیل، قصد داریم طرز تهیه آن را آموزش دهیم تا پس از صرف آن کمترین حس سنگینی و دل درد در پی باز کردن روزه احساس نکنید. پس با ما همراه شوید.


مقدار کالری


مواد غذایی یاد شده در مجموع دارای ۸۰۰ کیلوکالری انرژی هستند و در صورت تقسیم سوپ میان ۴ نفر، مقدار کالری حاصل از خوردن آن ۲۰۰ کیلوکالری خواهد بود. البته در صورتی که این سوپ را با نان میل کنید، به ازای هر برش نان ۸۰ کیلوکالری به مقدار انرژی دریافتی تان اضافه خواهد شد. از آنجا که روی این غذا، مقداری خامه هم می ریزند، به ازای هر قاشق مرباخوری خامه، ۴۵ کیلوکالری انرژی اضافه می شود.


همراه این سوپ


برخی افراد قبل از اینکه سوپ را از روی حرارت بردارند، به آن آبلیمو اضافه می کنند در حالی که این کار اشتباه است و باید هنگام سرو به سوپ، آبلیموی تازه اضافه شود. به علاوه، این سوپ را می توان با نان میل کرد آن هم نان سبوس دار، نان هایی نظیر نان سنگک یا نان جو حلقه?حلقه شده.

طـرز تـهـیـه


ابتدا جو را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس و بعد آبکش کنید. برای طبخ سوپ، قابلمه نسبتا بزرگی را انتخاب کنید، در آن روغن بریزید و پیاز را تفت دهید سپس گردن ها را که از قبل به ۳ قسمت تقسیم کرده اید، در آن بریزید. هویج را نیز به این محتویات بیفزایید و آن را نیز تفت دهید. ادویه ها را هم در مرحله پایانی اضافه کنید و ۱ لیتر شیر و ۱ لیتر آب را به این محتویات بیفزایید. وقتی محتوای سوپ به جوش آمد، باید هر ۱۰ دقیقه یکبار سوپ را هم بزنید زیرا در غیر این صورت جو ته قابلمه جمع می شود و می سوزد. حرارت را کم کنید و ۳۰ دقیقه مانده به برداشتن سوپ از روی اجاق، گشنیز را اضافه کنید.

مـواد لازم (برای ۴ نفر)


جو/۱لیوان/۱۶۰کیلوکالری

 

پیاز بزرگ/۱عدد/۲۵کیلوکالری


هویج خرد شده/۲لیوان/۵۰کیلوکالری


گشنیز خردشده/۱لیوان/۲۵کیلوکالری


گردن مرغ/۱۰عدد/۱۵۰کیلوکالری


شیر کم چرب/۴لیوان/۲۰۰کیلوکالری


روغن مخصوص سرخ کردن/۲قاشق غذاخوری/۱۸۰کیلوکالری


نمک، زردچوبه و فلفل سیاه/به میزان دلخوان/۰ کیلوکالری

پیشنهاد سرآشپز


سامان گلریز


مدرس آشپزی


۹ راز سوپ شیر


سوپ شیر انواع بس��اری دارد؛ برخی از آنها رقیق هستند و برخی دیگر غلیظ. محتویات تشکیل دهنده این سوپ نیز می تواند از هویج و جو گرفته تا سیب زمینی و تره فرنگی باشد. البته نوع کلاسیک آن جو دارد و سبزی اصلی آن گشنیز و هویج است. ۹ نکته کلیدی برای پخت سوپ جو وجود دارد که عبارتند از:

 

۱- بهتر است به جای سینه مرغ در این غذا گردن بریزید با این کار سوپ، طعم بهتری پیدا خواهد کرد. اگر می خواهید از گوشت سینه مرغ استفاده کنید، باید آن را بپزید و بعد به صورت نگینی خرد کنید و در سوپ بریزید.

 

۲- اگر می خواهید سوپ را رقیق تهیه کنید، از شیر کم چرب استفاده کنید و اگر می خواهید غلیظ باشد، در آن شیر پرچرب بریزید.

 

۳- فلفل سیاه را از ابتدای پخت به سوپتان اضافه نکنید. بگذارید سوپ جوش بیاید سپس به آن فلفل سیاه بزنید زیرا در غیر این صورت باعث تلخی غذا می شود و مزه آن را تغییر می دهد.

 

۴- بهتر از افزودن فلفل سیاه، آن است که به این غذا، فلفل سفید بزنید. در ضمن، زعفران در این غذا نریزید بلکه آن را فقط با کمی زردچوبه طعم دار کنید.

 

۵- برای آنکه گشنیز رنگ سبز خود را حفظ کند، بهتر است که ۲۵ تا ۳۰ دقیقه مانده به پخت کامل سوپ، گشنیزهای خرد شده را نیم دقیقه زیر آب سرد قرار دهید و سپس به سوپ اضافه کنید.

 

۶- می توانید در سوپ ۱ تا ۲ عدد برگ بو بیندازید و قبل از سرو سوپ آنها را از سوپ خارج کنید. به این ترتیب سوپ طعم بهتری پیدا خواهد کرد.

 


۷- قابلمه ای که سوپ را در آن می پزید، بهتر است از جنس استیل یا چدن باشد. تا جایی که امکان دارد از قابلمه های تفلون استفاده نکنید.

۸- اگر در سوپ جوی پرک می ریزید، آن را نیز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس کنید و سپس تفت دهید تا سوپ طعم بهتری پیدا کند.

۹- برای تزیین سوپ سفید از برگ های درسته گشنیز استفاده و به آن کمی خامه رقیق شده اضافه کنید. برای رقیق کردن خامه نیز کافی است به آن کمی آب بیفزایید.

اگر فشارخون دارید


از جوی با پوست استفاده کنید زیرا خوردن سبوس جو نیز به تنظیم فشارخون کمک می کند. ۱ تا ۲ عدد سیر تازه به سوپ اضافه کنید و اگر کمی تره فرنگی دارید، آن را هم در سوپ جو بریزید زیرا خوردن این سبزی ها به کاهش فشار خون?تان کمک می کند. چاشنی این غذا نیز می تواند آبلیموی تازه باشد.

اگر چاق هستید


بهتر است شیر مورد استفاده تان از نوع کم چرب باشد و محتویات سوپتان را تفت ندهید بلکه به شکل خام در سوپ بریزید. بهتر است خامه نیز نریزید و این غذا را با نان میل نکنید. با رعایت تمام این نکته ها، کالری حاصل از خوردن این غذا محدود خواهد شد.

اگر یبوست دارید


خوردن این سوپ به بهبود عملکرد دستگاه گوارشتان کمک خواهد کرد، البته در صورتی که رقیق باشد نه غلیظ و سفت. حتی می توانید به سوپ جو سبزی تازه بیشتری نیز بیفزایید تا میزان فیبر دریافتی تان افزایش یابد.

ساقی اخوان

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه