مسافران مال باخته استانبول هنوز شکایت نکرده‌اند

گم شدن بار مسافر از آن جمله حاشیه‌هایی است که به شکلی اکثر قریب به اتفاق شرکتهای هواپیمایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از شرکت‌ها ضرر می‌دهند و برخی دیگر از نداشتن آگاهی کامل مسافران سوء اسفاده کرده و حتی به روی خود هم نمی‌آورند چه بلایی بر سر بار مسافر آمده است. اتفاقی که گفته می‌شود به تازگی در ترکیش ایرویز از مبدا تهران به مقصد استانبول رخ داده اماهنوز هیچ شکایتی نشده است.

به گزارش CHN، اگرچه مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره)، معتقدند موضوع گم‌شدن یا به عبارتی دزدیده شدن بار مسافران اولین باری نیست که در فرودگاه ترکیه اتفاق می‌افتد اما نه مسئولان ایرانی و یا ترکیه‌ای این موضوع را تایید نکرده و معتقدند اگر چنین چیزی باشد با مراجعه به ایرلاین ترکیه‌ای می‌توان خسارت آن را دریافت کرد.

رسانه‌ها اعلام کردند پرواز شماره TK0899 روز چهارشنبه (5 آذرماه)، هواپیمایی ترکیش ایرویز از مبدا فرودگاه امام به استانبول، ماجراجویی‌هایی را با خود به دنبال داشته است. گویا مسافران پس از تحویل بار خود در فرودگاه استانبول متوجه ربوده شدن اشیاء قیمتی خود و حتی شکسته شدن قفل چمدان‌هایشان شده‌اند این در حالی است که بنا بر اظهارات این مسافران این اولین باری نیست که در سفر با این ایرلاین شاهد چنین اتفاقاتی هستند. به عبارتی مسافرانی که با این شرکت هواپیمایی از دیگر شهرهای ایران مانند مشهد سفر کرده اند نیز تجربیاتی از این دست را روایت می کنند؛ یک نفر از دستبرد به چمدانش در سال 1389 خبر داده و تعداد زیادی هم در سالهای اخیر چنین مواردی به سرشان آمده‌است. آخرین مورد هم مسافری است که روز گذشته و پس از دیدن خبر سرقت از مسافران پرواز روز چهارشنبه ترکیش ایرلاین از دستبرد به چمدان دو همسفرش و سرقت ساعت گرانقیمت یکی از آنها در پرواز روز پنج شنبه همین شرکت خبر داد. همین رویدادها حکایت از روندی همیشگی و سریالی در پروازهای این شرکت دارد.

با این حال طبق گفته مسافران مالباخته پیگیری های آنها از دفتر این شرکت هواپیمایی در «استانبول »نیز به نتیجه خاصی نرسید و آنها با نشان دادن فیلم لحظه ورود چمدان ها به فرودگاه مدعی شده اند دستبرد به چمدان مسافران ارتباطی به این شرکت ندارد. اگرچه پی گیری‌های خبرنگار CHN، با این پاسخ مواجه شد که مسئولان ترکیه‌ای زیربار چنین موضوعی نخواهندرفت اما «ایوب سلطان اوزدَمیر»، مدیر کل شرکت هواپیمایی ترکیش ایرویز با تکذیب این ادعا به CHN، می گوید: «گفته می‌شود اموال همه یا اکثر مسافران ایرانی این پرواز ربوده شده اگر چنین است چرا تاکنون هیچ اقدام مبنی بر شکایت در سازمان هواپیمایی کشوری و یا حتی ترکیش‌ایرویز انجام نشده است.»

وی ادامه داد: «اگر این موضوع آن‌گونه که رسانه‌های ایران عنوان می کنند حتی محدود به چند مسافر باشد شرکت هواپیمایی ترکیش‌ایرویز موظف است پاسخگو باشد این در حالی است که این شرکت هواپیمایی در صورتی که به هرعلتی منجر به پاره شدن دسته چمدان یا چمدان مسافران شود در لحظه خسارت را می پردازد.»

اوزدَمیر در ادامه با تاکید بر این‌که 7 درصد مسافران شرکت ترکیش ایرویز ترانزیتی است اذعان داشت: «به عبارتی 70 درصد مسافران ترانزیتی بار خود را به همرا داشته و 30 درصد مابقی بار خود را به بخش بار می‌سپارند.»

مدیرکل شرکت هواپیمایی ترکیش ایرویز در پاسخ به این سال که مسافران معتقدند پی‌گیری کار‌های قانونی با مدت زمان طولانی همراه خواهد بود لذا مقرون به صرفه نیست پاسخ گفت: «مسافران می‌توانستند در لحظه و در شرایطی که متوجه گم شدن یا به ��فته خودشان سرقت بار شدند به ایرلاین مورد نظر یا سازمان هواپیمایی کشور شکایت کنند اما تا این لحظه هیچ شکایتی به هیچ‌کدام از این مراجع نشده است. همچنین اگر واقعا آن‌گونه که گفته می‌شود وسایل ارزشمند و طلا در چمدان داشتند به طور حتم پی گیری می‌کردند حی اگر زمان‌بر باشد اگرچه پاسخ به شکایات آن‌گونه که تصور می‌شود چندان زمان‌بر نیست.»

ایوب سلطان اوزدَمیر در بخش دیگری از سخنانش با استناد به قوانین بین‌المللی اذعان داشت: «انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، مصوب کرده است که وسایل ارزشمند مسافر همراه خود در هواپیما باشد لذا مسافر می‌تواند برای وسایلی چون طلا و اسناد و مدارک مهم تا 8 کیلو بار را به داخل هواپیما همراه خود منتقل کنند.»

مدیرعامل ترکیش ایرویز اگرچه برخلاف آن‌چه که برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این موضوع نقل می‌کنند تلاش کرد با منططق و با استناد به قوانین بین‌المللی این موضوع را تشریح کند اما در نهایت مسئولان سازمان هواپیمایی کشور نیز سخنان وی را تایید کرده و اعلام کردند در صورتی که چنین ادعایی محرز شود در این خصوص پی گیری‌های لازم را خواهند داشت.

اگر شکایتی از سرقت بارها در ترکیش‌ایرویز شود پی‌گیری می‌کنیم

در همین راستا «مرتضی دهقان»، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به CHN، گفت: «اگر تعداد زیادی از مسافران متضرر شدند می توانند با شکایت خود این موضوع را به گوش مسئولان برسانند.»

او ادامه داد: «از لحاظ قانونی و مشتری مداری، شرکتهای هواپیمایی موظفند در مقابل بار مسافر پاسخگو بوده و خسارت بپردازند.»

دهقان نیز همچون مدیرکل شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای به قوانین یاتا استناد کرده و گفت: «با توجه به این‌که نمی توان ثابت کرد در چمدان مسافران چه اشیای قیمتی بوده لذا باید آنها را در کیف جای داده و به همراه خود به هواپیما منتقل کنند.»

به گفته او، اگر با شکایت تعدادی از مسافران متضرر ثابت شود که این اتفاق افتاده با شرکت هواپیمایی مذکور تذکرات لازم یا درنهایت تجدید در صدور مجوزش را در دستور کار قرار می‌دهیم.

به گفته او هنوز شکایتی از ربوده شدن بار مسافرن ترکیش‌ایرویز گزارش نشده است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه