پیوند ارکستر سازهای بادی و موسیقی مقامی با - عالم قاسیم‌اف -

- گروه فرهنگ و هنر- ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی به عنوان نخستین تجربه با گروه های خارج از کشور و با دعوت از عالم قاسیم اف خواننده شهیر مقامی آذربایجانی و دختراش فرقانه قاسیم اوا با اجرای قطعاتی به یاد ماندنی از قطعات قدیمی آذربایجانی در تالار وحدت برگزار شد. به نظر می رسد تسلط، رهبری و تنظیمی صحیح می تواند تلفیقی شایسته از موسیقی شرق و غرب باشد، اجرایی که شب گذشته مخاطبان تالار وحدت را شگفت زده کرد.


به گزارش CHN، شب گذشته 21 دی ماه نخستین اجرای مشترک ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینما ذکایی به همراهی عالم قاسیم اف خواننده مقامی و شهیر آذربایجان و دختراش فرقانه قاسیم اوا 12 قطعه از ملودی های معروف آذربایجانی را به اجرا درآورد.


این اجرا اگرچه نخستین اجرای عالیم قاسم اف در تهران نیست و وی در سالی که گذشت اجرایی کاملا متفاوت با شب گذشته را نیز در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به اجرا درآورد اما اجرای تالار وحدت گویای یک نکته مهم بود و اینکه موسیقی قابلیت های فراوانی دارد و می تواند بدون در نظر گرفتن مرزها و اینکه متعلق به کدام سرزمین است پنجره ای را به روی دنیا بگشاید.


اولری وار خاناخانا نخستین قطعه ای بود که در این برنامه به اجرا درآمد. قطعه های که پیش از ورود عالیم قاسم اف روی صحنه به صورت یک گفتگوی موسیقایی بین سازهای درام و ناقارا به فضای تالار وحدت حال و هوایی تازه داد تا ورود عالم قاسیم اف را خوش آمد گوید. تصنیف اولری خانا خانا از ساخته های رشید بهبود اف از موسیقیدانان به نام آذربایجان است که در آثار هنرمندان صاحب نام ایرانی نیز به اجرا درآمده است. این اثر را قاسم اف در مرغ سحر آلبوم تازه منتشر کرده خود نیز با تنظیمی متفاوت ارایه کرده بود.


قارا گیله دومین قطعه ای بود که با پیش درآمدی از همراهی سازهای کاخن، درامز، گیتاربیس و اما تار آذربایجان به قلب تالار وحدت نشست. قطعه ای که تکنیک های آوازی و مهارت های صدا را بیش از قطعات دیگر به رخ کشید. قارا گیله یکی از معروف ترین ترانه فولکلور آذربایجان است. گفته می شود این ترانه بومی پس از ساخته شدن قطعه ای سمفونی تبدیل به اثری ماندگار شد. این ترانه که با سوز و گدازی بر محور آوازخوانی تنظیم شده بود تداعی کننده مردمی بود که دور از وطن مانده اند. شاید حکایتی غم انگیز درباره مهاجرانی که مهاجرتی ناخواسته دارند!

فضولی کانتاتای از ساخته های جهانگیر جهانگیر اف آهنگساز و نوازنده آذربایجانی سومین قطعه اجرا شده در شب گذشته بود. این قطعه بدون حضور قاسیم اف و بر پایه تمامی سازهای بادی تنظیم و به اجرا درآمد. این قطعه موسیقایی را سازها و رهبر اکستر به مقصد رساندند.

کوچه لر که سالها پیش با صدای جاودانه رشید بهبود اف نیز به اجرا درآمده بود بر پایه آواز خوانی و با صدای اعجاب انگیز قاسیم اف و دختراش فرقانه قطعه ای مقام محور که برنده جایزه موسیقی یونسکو نیز شد نفس مخاطبان تالار وحدت را با در دل خود فرو برد. قطعه ای که به گذشته ها چشم داشت و موسیقی مقامی آذربایجان.

سئوگیلی جانان نیز ششمین قطعه ای بود که بدون حضور فرقانه قاسیم اوا و با صدای عالم قاسیم اف به اجرا درآمد. قطعه ای که صدای سازها بر صدای آوازخوان قالب بود و در جاهایی مخاطب در جستجوی صدای گم شده در سازها بود. این قطعه از اشعار حکیم نظامی گنجوی است.


هفتمین قطعه که بدون کلام به اجرا درآمد قطعه قایتار عشقیمی بود. آرش صفرنژاد نوازنده هارمونیکا با اجرای بی نظیر خود مهر تاییدی بر هویت ارکستر سازهای بادی تهران زد و توانمندی های این ارکستر به رهبری جاوید مجلسی را به رخ کشید.


کورعرب ماهینسی نیز قطعه ای بود که قاسیم اف آن را به شایستگی و بر محوریت آواز به اجرا درآورد. قطعه لاچین و ساری گلین نیز با تنظیمی کاملا متفاوت از آنچه قبلا شنیده شده بود به مخاطبان ارایه شد. ساری گلین با همراهی پدر و دختر و زخمه های تار آذربایجان سازهای جهانی را تسلیم سازهای زخمه ای و بومی کرد و شاید رجعتی شد به گذشته ای که بومیت در آن حرف نخست را می زد.


آیریلیق (جدایی) از سروده های رجب ابراهیمی شاعر اردبیلی نیز در صدای قاسیم اف به خوبی نشست و لاله لر و آذربایجان نیز به دنبال آن برای مخاطبان به اجرا درآمد. قطعه ای ایران و قایتار عشقیمی نیز حسن ختام برنامه شب گذشته بود.


در نخستین اجرای ارکستر سازهای بادی با همراهی عالیم قاسیم اف و فرقانه قاسیم اوا هنرمندانی همچون کمال تبریزی، مجبد مظفری، بردیا کیارس، لعیا زنگنه، شیرین یزدان بخش، علی اکبر قربانی و... حضو داشتند.


سینا ذکایی سرپرست ارکستر و نوازنده فلوت، محمد نراقی فلوت، امیر حسین محمدخانی ابوا، داریوش بیژنی، رهام ایرانخواه، یلدا احسانی، پانیذ شفایی کلارینت، علیرضا مهدی زاده، سعید نیازی، امیر اشکان اصغرزاده ساکسیفون، امیر حسین محمدیان، امیر ملکی زاده فاگوت، فرزان بیژنی، مهسا یوسفی، نرگس تقی پور، آرش رضوانی هورن، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، مهسا خطیب زاده ترومپت، سیامک کریم پور، سپهر عباسی ترومبون، افشار حشمتیان توبا، مهرداد هزار خانی گیتار باس، سامان بهشتی درامز، علی فراهانی پرکاشن، ابوالفضل اسداللهی ناقارا، حسن خجسته آکاردئون، زکی ولیف تار نوازندگان گروه اجرایی را تشکیل می دادند. این در حالی است جواد آبراهه تنظیم قطعات برای ارکستر سازهای بادی را به عهده داشت.


نسرین سماوی، مهسا کیومرثی، طاهره خیابانیان، شادی جاجرمی، سامره حسن زاده، رومینا خورزنی، پرستو ابولقاسمی سوپرانو، الهام جوادی، ساناز جامساز، پویه سالار آنی دژاکام، نیوشا تاج بخش، شبنم مهدیخانی، آزاده دهقانی، ثمین مودت آلتو، علی نقیبی، فرزام فرزان، امین حشمتی، حسن یوسفی، محمدتورینی، سینا فرح آبادی تنور، بردیا وصال، رضا شرفی، علی عبدالکریمی، مرتضی فهمیزی، ایقان امام وردی، غلامرضا عبایی، هادی شیری باس، هیلدا ملک محمدی، ساناز اردبیلی فرد، نسرین سماوی، نگین صادقی، پروانه سلامی، سپیده تیموری همخوان نیز اعضای گروه کر کنسرت به سرپرستی مریم شریف زاده را تشکیل می دادند.


در گروه اجرایی نیز محسن خباز، کوروش وزیر مختار، کیان وزیر مختار، داود صبوری تهیه کنندگان، مریم میلانی کارگردان، پیام ایرایی عکاس، غزاله گروسی مدیر هماهنگی، مازیار حامدی برنامه ریز، بهمن بابازاده مدیر روابط عمومی، پویا آرام پشتیبانی، مجتبی جهان دیده گرافیست حضور داشتند.

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه