گردشگری ادبی و ادبیات گردشگری

گردشگری ادبی که زمانی خود صنعتی متکی به ادبیات بود اکنون با خلق وانتشار انواع داستان ها و مطالب مرتبط با گردشگری درفعالیت های تبلیغاتی همانند مسابقات داستان نویسی مرتبط با گردشگری ومقصدهای توریستی، خود مبدل به مبحثی موثر در صنعت نشر کتاب و ادبیات جهانی شده است.

"کاترین لانگ "برنده جایزه ادبیات گردشگری امریکا the SouthEastern Literary Tourism Initiative میگوید:«هنگامی که قصد کردم که بنویسم ، یکی از اولین سفارش‌هایی که به من شد این بود که درباره هرچیز که می‌دانی بنویس اما من اکنون می‌گویم درباره هرچه که دوست داری بنویس. بگذار قلب تو برای سرزمینی که دوست داری بدرخشد وآنگاه است که آن سرزمین محبوب یکی از ستارگان داستان تو خواهد شد.»

او که برنده مسابقه داستان نویسی یا ادبیات گردشگری امریکا در سال 2012 است، می‌گوید: ایده داستان نویسی مرتبط با گردشگری تاپیش از آن که اعلامیه مسابقه داستان نویسی را ببینم به ذهن من خطور نکرده بود وهنگامی که آن اعلامیه را خواندم هم هیچ ایده ای از این که چه بنویسم نداشتم.

اما یکی از داستان‌های کوتاه را که درسال‌های پیش از آن برنده شده بود برداشتم و خیلی ساده داستان تازه‌ای درتداوم آن داستان که خوانده بودم، خلق کردم. هرچه احساساتم درماجراهای داستان عمیقتر می‌شد، بیشتر پی می‌بردم که اثری از بخش گردشگری در داستان نیست. این داستان درواقع بیش‌تر از این که داستانی درباره یک مکان خاص جغرافیایی باشد یک داستان مستقل بود.

پس شروع کردم که نقشه‌ای از ایده‌های ذهنی‌ام برای خلق یک داستان که کاملا درگیر با مکان‌های جغرافیایی باشد بکشم که عناصر داستانی نیز درآن درارتباط متقابل باشد. اما درنهایت تنها با تشویق خانواده‌ام " صخره اسرارآمیز" به دنیا آمد درواقع ما با هم سرنخ‌ها و ایده‌هایی را برای سه برادر خلق کردیم که قصد کشف آن را داشتند . درواقع ما همگی درتمام بخش‌های این داستان همکاری داشتیم و دنباله داستان را با هم پی گرفتیم. هرچه بیشتر درباره صخره اسرارآمیز کار می‌کردم ،امکانات بیشتری نیز به ذهنم می‌رسید. گفتگو با دفترهای گردشگری ومسافرتی مختلف سازمان‌های فعال در صنعت گردشگری سبب می‌شد که بیشتر به پی گیری این پروژه علاقمند شوم و درواقع کمک کردند که ویژگی‌ مکان‌های مختلف جغرافیایی بیش از پیش مرابه پی گیری این پروژه مشتاق کند و به ذوق آورد. این کار فرصتی بود تا مکان‌های مختلفی را که قبلا مرا به هیجان آورده بودند با نگاه دیگری ببینم و توصیف کنم و داستان مبدل به ویترینی از آن مکان‌های جالب و نیز گروه ها و موسسات مختلف شد.

"صخره اسرارآمیز" که سال 2014 منتشر شد، داستان سه برادراست که قصد دارند اسرار صخره‌ای را که یافته‌اند، کرده‌اند کشف کنند و به سوالات ورازهای نهفته دردرون این صخره شگفت آور پاسخ دهند. این صخره درشرق سواحل خلیج موبایل Mobile Bay قرار دارد . شخصیت‌های این داستان درکمپی واقع در«جزیره دافین" اقامت می‌کنند و به گشت و گذار می‌پردازند. این داستان شامل اطلاعات و نیز ارتباطاتی درباره مکان‌های مختلف دیگر نیز هست. همچنین شامل سرنخ‌هایی است برای یافتن جعبه‌های پستی که دراین مکان‌ها پنهان شده‌است. خوانندگان امروزه می‌توانند از این مکان‌های اسرارآمیز دیدن کنند و با آن جعبه‌های پستی نیز ارتباط بگیرند.

کتاب، صنعت گردشگری و صنعت نشر

اگرچه که امروز گردشگری ادبی به گونه ای رسمی شکلی فعال و مهم از صنعت گردشگری است اما گردشگری ادبی فعالیتی نوین نیست و زادگاه یا محل اقامت یا آرامگاه ادیبان بزرگ، همواره جزء مکان‌های مهم در تورهای بزرگ سده‌های 18 و 19 اروپا بوده است که (گراند تور) نام داشت.

گردشگران نخستین تورهای بزرگ، مسیری را که نویسندگان کلاسیک شرح داده بودند، دنبال می‌کردند. بعدها، شاعران دوره رمانتیک چون بایرون و شلی الهام‌بخش سفر این بازدیدکنندگان شدند. در ایران نیز سیاحان و سفرنامه نویسانی چون ناصرخسرو این نقش را بازی کردند و نوشته‌های آنان به‌عنوان یک ژانر ادبی افراد را ترغیب به سفر می‌کرد. البته این گردشگران بسیار فرهیخته بودند و از آگاهی فرهنگی و توانایی مالی برای چنین سفرهایی برخوردار بودند. برخی از گردشگران ادبی معاصر با این مسافران نخستین شباهت‌هایی دارند و به‌طور یقین علاقه به مضمون‌های ادبی هنوز محفلی برای طبقه متوسط با تحصیلات بالاست، ولی در سال‌های اخیر این نوع گردشگری با گسترش تنوع و تعدد جاذبه‌هایش عمومیت بسیار بیشتری پیداکرده است.

گردشگری ادبی یعنی گردشگری برمحور آثار ادبی و خالقان آن آثار سبکی خاص از گردشگری است که مخاطبان خاص و اغلب اهل کتاب و مطالعه را بخود جلب می‌کند. کسی که دوستدار کتاب و ادبیات و شعر و هنراست. با این حال در سال‌های اخیر این سبک ازصنعت گردشگری نه تنها دراین صنعت که با صنعت نشر کتاب و آثار ادبی نیز درهم تنیده است. این دو صنعت شاید پیشتر نیز از طریق نشر سفرنامه‌ها یا انتشار نقشه‌ها و راهنماهای سفر، با هم درپیوند بودند، اما اکنون دنیای ادبیات داستانی را با رویکردی خاص نسبت به مکان‌های جغرافیایی شکل داده‌اند. دراین نگاه نو درعین حال که مکان‌های جغرافیایی خاص و آثار خاص به گونه‌ای آگاهانه و هدفمند معرفی می‌شوند وگردشگران را به دیدار ازآن مشتاق می‌کنند خود موتورمحرکی برای رونق صنعت نشر کتاب هستند. پیوندی که پیش ازاین وجود نداشت. اکنون هردوصنعت گرد محور ادبیات و آثار ادبی و هنرمندان شاخص یکدیگر را رشد و ارتقا می‌دهند.

میترااسدنیا

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه